Intervjuu aktsionäri ja peadirektori Kestutis Tubutisega

06.06.2018
Intervjuu aktsionäri ja peadirektori Kestutis Tubutisega
Sellel aastal tähistab ettevõte AD Baltic oma 30. tegevusaastat. Rohkem teavet ettevõtte edusammude, tegevuse alguse ja tulevikuplaanide kohta jagab AD Balticu aktsionär ja peadirektor Kęstutis Tubutis.

 

 

‒ Kęstutis, kas 30 aastat on ettevõtte jaoks pikk aeg?

*Oleneb sellest, kust poolt seda vaadata. Ettevõtte tegevust alustades olime väga noored ja kogenematud. Aja jooksul aga kasvasime, õppisime  palju uusi asju, olime mõned korrad tunnistajaks nii majandusarengule kui ka -langusele.

‒ Kui meenutate AD Balticu algusaastaid, milliste väljakutsetega te metsiku kapitalismi perioodil silmitsi pidite seisma?

* Kui me äri alustasime, olid meie  teadmised sellest äärmiselt algelised. Piisas vaid olla aktiivne, turg oli väga liikuv. Tänapäeval seab turg ettevõtjatele palju enam nõudmisi, kuid ka meie kogemus on nüüd palju suurem.

‒ Müügitulemused paranesid, klientide arv kasvas. Millal te tundsite, et nüüd on aeg teha samm edasi ja siseneda Läti turule?

* Kõigil ettevõtetel tekib kasvamise ja arenemise ajal ka kriisiolukordi. Kõik algab sellest, et vanad meetodid enam ei toimi ning ärikorraldust ja protsesse tuleb muuta. Seda isegi juhul, kui arvate, et olete väljapääsmatus olukorras ja sein on ees.

‒ 2004. aastal sai ettevõte AD Internationali kontserni liikmeks. Millist mõju avaldas see teie  firma arengule?

* Esmalt avas see meie jaoks ukse laia maailma. Meie äris on see kõrgeim tase. Meie, leedukad, saime võrdsete partneritena koha suure laua ümber kohe suurriikide kõrvale. See on koht, kus langetatakse kogu Euroopat puudutavaid otsuseid.

‒ Milliseid olulisi otsuseid pidite tegema perioodil, kui ettevõtte areng oli väga kiire, nagu näiteks kui 2008. aastal avasite Leedus ja Lätis 16 poodi?

* Pidime selgeks tegema, mis on meie eesmärk. Mida me turul teeme ja kes on meie kliendid. Milliseid vahendeid ja kogemusi vajame. Millist taktikat peaksime kasutama. Suur osa meie meeskonnast oli hämmeldunud ja ei uskunud otsusesse jaemüügiturult lahkuda. Kuid mõne aasta möödudes pöördus see otsus meie kasuks. Saatsime oma klientidele selge sõnumi, et oleme nende  partner ja et teeme kõik selleks, et aidata klientide äritegevusel kasvada. Me ei taha nendega võistelda ja nende kliente endale krahmata.

‒ Uuenduste sisseviimise ajal võtab üldiselt väike osa meeskonnast need kiiresti vastu, teine väike osa on uuendustele vastu ja ülejäänud lihtsalt seisavad paigal ja vaatavad pealt, mis juhtuma hakkab. Mis te arvate, kuidas tuleks töötajaid kaasata ja motiveerida?

* AD-s oleme kõik nagu ühe laeva meeskond. Tulemusi on võimalik saavutada vaid siis, kui oskame koos töötada, kui haarame initsiatiivi ja oleme  protsessidesse kaasatud. Maailma kulgemises kasutatakse üha enam tehnoloogiaid ja automatiseerimist. See aitab meil oma tööd optimeerida ja nii on meil ka lihtsam oma klientidele rõõmu valmistada.

‒ 2010. aastal laienesite Eestisse ja Valgevenesse, milliseid väljakutseid need turud teile esitasid?

* Me oleme pärit samast piirkonnast, nii et oleme seetõttu sarnased ja samal ajal väga erinevad. AD Balticus räägitakse viit keelt. Kõik protsessid ja kirjeldused koostatakse viies keeles ja need on täielikult konsolideeritud. Oleme kõigis riikides eksperdid. Kuid kui võrrelda omavahel Eestit ja Valgevenet, siis need riigid on turustamise ja klienditavade seisukohalt siiski väga erinevad.

‒ Kęstutis, mis on teie arvates see, mille üle te oma äritegevuses enim uhkust peaksite tundma ja mis teeb teid meie kliendi jaoks parimaks partneriks?

* Meie suurim saavtuus on IT-valdkond. Me sisestame tohutus koguses andmeid ja teeme seda meie kliendi tarbeks. Kliendil on võimalus valida üks kuuest keelest, leida seejärel vajalikud varuosad ja saada üksikasjalikku teavet tarneaja ja maksetingimuste kohta. Kõik meie kataloogis ADCat esitatud andmed on nähtavad reaalajas. Kogu teave, sealhulgas finantsteave, on täielikult integreeritud neljas riigis: Leedus, Lätis, Eestis ja Valgevenes. Oleme välja arendanud täpse ja usaldusväärse kaupade aruandlus- ning logistikasüsteemi. Meie automatiseeritus ja tegevuse järelevalve on kõrgel tasemel. Loodan, et kliendid väärtustavad ka meie kaupade kättetoimetuse ja kõnekeskuse kvaliteeti. Eksitusi tuleb harva ette, kuid kui neid ka juhtub, teeme sellest tingimata omad järeldused ja õpime neist. Kõik autofirmad soovivad kasutada AD Balticu teenuseid.

‒ On avalik saladus, et AD Balticu strateegia on algusest peale olnud müüa kaupa vaid äripartneritele. Tavainimestel ei ole võimalust AD Balticust midagi osta. Mis selles hulgikaubanduses nii erilist on?

* Me panime paika kindlad prioriteedid, kellele oma teenust pakkuda. Hulgi- ja jaekaubandus on täiesti erinevad valdkonnad. Kui need kokku viia, võib tekkida ohtlik olukord. Pakkudes oma teenuseid jaemüügikauplejatele, muutud omaenda kliendile konkurendiks ‒ ühest küljest aitad oma klienti, kuid teisest küljest varastad omakorda tema kliente. Selles suhtes on AD Baltic  turul ainulaadne, kuna me oleme jaemüügi täielikult kõrvale jätnud ja keskendume  täielikult hulgimüügile. Oleme veendunud, et meie klient on oma töös asjatundja ning koos saavutame rohkem.

‒ Neli riiki, arvukad väljamüügipunktid, sajad töötajad ja üks ühine süsteem. Kuidas teil õnnestus kõik see kokku ühendada?

* See oli keeruline. Ma ei tea ühtegi sarnast autovaruosadega tegelevat ettevõtet Euroopas. Meie protsessid on täielikult integreeritud ja konsolideeritud. Meie ärijuhtimissüsteemis saab iga töötaja valida oma emakeele, olenemata sellest, millises riigis ta töötab. Kõik süsteemid ja protsessid on samaväärsed. Kaupade logistika on täielikult tsentraliseeritud ja ühest asukohast juhitud. Ma arvan, et võib öelda, et me oleme välja arendanud ühe parimatest autovaruosade hulgimüüjatele mõeldud IT-süsteemidest kogu Euroopas.

‒ Elame ajastul, kus aeg ja selle kokkuhoid on väga oluline. Meil on kogu aeg kiire, ka meie klientidel on kiire, kuna nad soovivad pakkuda omakorda enda klientidele tooteid ja teenuseid nii kiiresti kui võimalik. Kuidas AD Baltic on selliste suundumustega kohanenud?

* Kogu meie tähelepanu on suunatud klientide vajaduste rahuldamisele. Teame, kuidas autohooldusfirmad, müügisalongid ja remonditöökojad toimivad. Nad toimivad kokkuhoidlikult. Seetõttu oleme igati kohandatud vastavalt nende vajadustele. Teeme palju tööd selle nimel, et anda neile ADCat-süsteemis üksikasjalikku teavet, vastata igale sissetulevale kõnele (selle tarbeks on meil olemas kõnekeskus) ja toimetada kõik kaubad lubatud ajaks kohale või teavitada klienti viivitamata, kui tarnega on ilmnenud mis tahes probleem. Müügijuht külastab igapäevaselt meie kliente, et tutvuda nende vajadustega ja aidata neil leida igas olukorras parim lahendus. Oleme oma enamikest konkurentidest erinevad, kuna meil puudub igasugune kavatsus rünnata iseseisvate kaupluste ja autohooldusfirmade äritegevust, kahmates nende autoosade müügist tuleneva kasu endale. Meie eesmärk on olla partner ja aidata oma klientidel äris edukas olla. Meie edu sõltub just neist. Me oleme liitlased.

‒ Mis on teie arvates innovatiivse majanduse peamine edu pant?

* Aja- ja teabejuhtimine. See on otseselt seotud autotehnoloogiatega ning sügavuti minnes ka kliendi ootuste ja tarbimisharjumustega.

‒ Kaasaegne autoturg on väga dünaamiline, üks uuendus järgneb teisele. Kõik räägivad elektriautode ajastust. Millises suunas teie arvates tehnoloogiad tulevikus edasi arenevad?

* Elektrimootorid vahetavad sisepõlemismootorid välja. Näib, et see protsess kulgeb dünaamiliselt, kuid tekitab siiski väikese kaose. Me valmistume selleks ja aitame ka oma klientidel end ette valmistada.

‒ Millisena te näete AD Balticut viie aasta pärast? Milliseid eesmärke plaanite saavutada, olemaks kindel, et ettevõte on stabiilne ja valmis tulevasteks väljakutseteks?

*AD Baltic jääb turuliidrina püsima. Ma usun meie väikeettevõtjatest klientide edusse. Sellised kliendid on oma maakondade, linnade, või tänavate asjatundjad. Nad on ehitanud üles sidemed omaenda klientidega ja on saavutanud nende usalduse. Meie oleme  logistikaettevõte ja osutame teenuseid nii väikeste kui ka suurte autoettevõteteni. Meie ülesanne on toimetada autoosad kliendini, kui ta neid vajab, ja teha seda võimalikult kiiresti. Sellele pühendame kogu oma rahvusvahelise meeskonna tähelepanu. Soovin teid kõiki siiralt tänada. Te olete oma ala tõelised eksperdid.